Навчання грамоти

КЗ «Верхньодніпровська СЗШ№5 І – ІІІ ступенів»
                                                                                                

               
 ДИДАКТИЧНИЙ   МАТЕРІАЛ
Творчі вправи
на уроках
навчання грамоти
   
                                                         


                                                                                                    

                                                                                                    
                                               Самсоненко
                                           Катерина Павлівна
                                         вчитель початкових класів


м Верхньодніпровськ
2011 р.

 Матеріал спрямований на збагачення, розширення словникового запасу, розвиток активного мислення молодших школярів, спонукає до навчально-пізнавальної діяльностНавчаючись грамоти, діти повинні практично засвоїти звукову і складову будову мови. На цьому і грунтується процес читання. Щоб опанувати цей процес, потрібна кропітка і, серйозна аналітико - синтетична діяльність учнів. Суть її полягає в умінні виділяти з мовного потоку речення , з речень - слова, а зі слів - склади та звуки. Слідом за аналізом відбувається синтез сполучення звуків у склади, складів у слова, ознайомлення дітей з буквами - друкованими та писаними.
Все це потребує від школярів розвинутого фонемати­чного слуху, тобто вміння розрізняти не лише звуки нашого мовлення, а й їх якості (голосні і приголосні, тверді та м’які).
Отже, першим завданням навчання грамоти є розвиток у дітей вміння розрізняти звуки нашого мовлення. Для цього протягом усього періоду навчання грамоти і вивчення української мови треба щодня проводити звукові вправи, щоб виробляти і вдосконалювати в учнів уміння робити складовий і звуковий аналіз слова, визначити порядок складів та звуків у слові - це запорука безпомилкового письма.
Сприяє у проведенні аналітико - синтетичних вправ на уроках навчання грамоти унаочнення. Це каса з набором великих та малих букв, набірне полотно, де діти колективно складають з літер склади, слова, речення.
Для збагачення і розширення активного словника мо­лодших школярів треба навчити їх набувати вміння добирати СПОРІДНЕНІ СЛОВА (термін для вчителя). У вирішенні цього питання значне місце відводиться вправам, виконання яких забезпечує розвиток активного мислення дітей у період навчання грамоти. Ілюстративний матеріал та лексика Букваря допоможуть розв’язати це завдання. На матеріалі лексики, вміщеної на розвороті сторінок Букваря, складено систему дидактичного матеріалу, спрямовану на формування та розвиток уміння добирати слова - „родичі”. Виконуючи такі вправи під керівництвом учителя, школярі змушені будуть зосередитись, виявити вміння порівнювати, аналізувати, користуватися прийомами синтезу, робити висновки. Організа­ція такої навчальної діяльності потребує подолання певних труднощів, зате позитивний результат її приносить учням радість і почуття задоволення.Час для виконання таких вправ на уроці визначає учи­тель. Виконання підібраних вправ на вміння добирати спорід­ненні слова (слова- „родичі”) і виділяти в них частинку, яка їх „ ріднить” , не лише готує учнів до свідомої роботи над темою „Будова слова” у 2- 4 класах, а й розвиває інтерес до уроків навчання грамоти, спонукає до навчально - пізнавальної діяльності, викликає бажання вивчати рідну мову.
               Слова: гра, іграшка, гратися.
Учитель проводить з дітьми бесіду.
      - Чи люблять гратися діти?       
   - Яким одним словом можна назвати зображені предмети?                
                                                                                 (Іграшки )
    .- Дайте назву іграшкам, які є у малят.
     - Що роблять діти на майданчику з іграшками ?
                                                                          (Діти граються).
    - В що граються вони ? (В різноманітні ігри ).
    - Яка спільна частина „ ріднить “ слова ігри, іг­рашки ?
    - Чи можна слово граються назвати „ родичем “ слів ігри, іграшки ?
                (Можна, бо таку дію виконують діти з іграшками ).
              - Складіть речення з цими словами за поданими схемами :
                                  ( У малят є іграшки ).    
                                ( Вони весело граються).

Скоромовка
Жабка скаче на пружині,
В іграшковім магазині.
Хоче сісти на жирафа,
Заважає тільки шафа.

               Слова: казка, казкар, казковий.
Гра „З якої це казки?”
Сидить Півник на печі, їсть смачненькі калачі.
Тут Лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить Котик рятувати,
В лиса Півника забрати.
                       („ Котик і Півник ”)
Знайшов Півник колосок,
Змолов борошна мішок.
Спік негайно у печі Пиріжки і калачі.
Мишенят не пригощав - Жоден з них не помагав.
                                                            (,, Колосок ”)



Вигнав Дід козу із хати,
Та й пішла вона блукати.
В Зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак Козуню ущипнув-
Зайцю хатку повернув.
                                                          (,, Коза-Дереза ”)
Вчитель проводить бесіду:
     - Хто складає казки ? (Народ і окремі люди , яких нази­вають казкарями).
      - Незвичайні, фантастичні мрії люди перевтілювали в каз­ку. Яким іншим словом можна назвати фантастичні мрії? {Казкові).
      - Отже,у слова казка є „братик”- це слово казкар, і „сестричка"-,, казкова ” (пісня)
      - А яка частинка їх ріднить?
      - Пригадайте ще казки, складені казкарями.
Слова: школа, школяр, шкільний.
                  Загадки
                          1. В сумці - зошити, Буквар,
                                   Хто до школи йде ?...(школяр)
                          2. Хто скликає на урок ?
                                   То дзвенить шкільний.,..(дзвінок).
 Вчитель пропонує дітям вивчити віршики на пам’ять:
                         Вчить читати й рахувати,
                         І писати , і співати,
                         Всіх дітей довкола Наша рідна ...(школа).

                         Шкільний дзвінок лунає,
                         До школи школярів скликає.
                  Потім учитель дає завдання:
- Знайдіть у віршиках слова, які „родичаються” між собою
                 (шкільний, школа, школярів).
- Введіть їх у речення за такими схемами :
(Лунає шкільний дзвінок.)
(Школярі йдуть до школи.)
 


Наче вулик - наша школа
Вся вона гуде, як рій.
І здається що довкола,
Розквітають квіти мрій.

             Слова : овочі, овочевий.
Учитель пропонує відгадати загадки „З бабусиної грядки”:

Кожній господині
Я у великій пригоді,
А хто мене роздягати Візьметься,
Той слізьми заллється. (Цибуля).
І їдять мене, і варять, і їдять мене і хвалять
                     Бо я добра.     (Картопля).
Сидить дівчина в коморі А коса її на дворі. (Морква).
Сидить баба серед літа В сто сорочок одіта. (Капуста).
       - Як одним словом можна назвати слова-відгадки? (Овочі).

        -Послухайте вірш М. Сингаївського:

                                                                      Вересень
Звозить вересень в комори
Кавуни і помідори,
Спілих яблук, груш і слив
Цілі гори натрусив.
І вантажить гарбузи
На машини і вози....

     - Постановка питання ,,На які дві групи можна поділити врожай вересня?”
     - Доповніть цей ряд словами , які ви ще знаєте.
     - Як називають магазин, де продають зібраний урожай?
     - Доведіть, що це будуть слова -„родичі”.
                

                                      Слова: тварини , тваринницькі, тварин­ники.
         Загадка
Він тварин усіх лікує
Від халепи всіх рятує,
І зайчат , і мавпенят,
Бегемотів, тигренят,
Вилікує він за мить
Все що в звірів заболить
Наш добрий лікар....(Айболить).
Учитель проводить бесіду з дітьми:
- Кого лікує добрий Айболить?Дайте відповідь одним словом. (Тварин).
- Правильно, дітки, Айболить лікує диких тварин, які живуть у лісах, морях, степах.
- А ще які бувають тварини? (Свійські).
- Де живуть свійські тварини?
(У сільських жителів, у приміщеннях , які називаються  тваринницькими фермами).
- Як називають людей, що доглядають за тваринами? (Тваринники).
- Назва професії людини залежить від того , яких тва­рин вона доглядає.
- Давайте подумаємо і згідно з професією людини дамо назву тваринам, яких вона доглядає: (конюхи-(коні), доярки-(корови), свинарки-(свині), вівчарі-(вівці).

   - Розгляньте малюнки. До поданих слів додайте на­зви на позначення        маленьких тварин, птахів, щоб можна було довідатися , хто є в кого:

Ходить, мукає корова            теля                       телятко
Бекає, скаче коза               кізка                         козенятко
Бігає, ірже кінь           лоша                                             коник
Плаває, крякає качка                    каченя                      каченятко
Ходить, гребеться курка  курча                       курчатко
  -Виберіть з пар ті слова , у яких є спільна частинка, яка їх ріднить.
             



     Слова: ліс, лісник, лісовий.
                         Дітям пропонується послухати віршик
Ми їдем, їдем, їдем
У ліс відпочивать.
І будемо ми в лісі
Всі весело гулять.
Як весело, як весело
У нашому ліску,
Ми пісеньку заводимо
Веселу і дзвінку.
        - Яке слово повторюється? Дітям пропонується за­вдання на вміння підібрати слово, яке відповідає поданій звуковій схемі:
                                                     = О - (ліс).
-Відгадайте професію людини за її діяльністю:
,, Я та людина, хто береже й охороняє, доглядає взимку тварин”.     (лісник).
            - Діти, як ви гадаєте, слова „ ліс, лісник”чи перебу­вають у „родинних” стосунках?
            - Чому? Доведіть. (Мають спільну частину).
             - А чи знаєте ви ще слова , які можуть доповнити цей ряд слів? Постарайтесь назвати за їхнім значенням:
                                 Маленька територія лісу?
                                                                    ( лісок).
                                 Квітка, яка зацвітгає в лісі першою на весні?
                                                                                            (пролісок).
                                 Тварини, які живуть у лісі називають?
                                                                                           ( лісовими ).
                                  Смуга на краю лісу ?
                                                                 ( узлісся ).
                                  Назва села , яке розташоване за лісом ?
                                                                                              (залісся).
Далі учитель пропонує дітям вивчити віршик на пам ять :
 Не зривайте квіти, діти,
 Дайте їм на радість квітнуть.
 Хай лісочок прикрашають,
 З сонцем , з вітром розмовляють.
                          Слова : робота, робити, роботящі.
                        Учитель пропонує послухати уважно вірші:
Літак веде пілот,
Робітник йде на завод.
Школярів учитель вчить,
Космонавт в ракеті мчить
 Кожен знає своє діло,
Робить чесно , його, вміло!
Спитай у сонця і в землі,
Спитай дзвінкий потік:
- Хто починає день ?
- Робочий чоловік.

                      Далі учитель пропонує послухати прислів’я:
Де руки й охота , там добра робота.
Тяжко тому жити, хто не хоче робити.
     Роботящі руки гори вернуть.
Ставиться завдання на матеріалі приспів’ я:
- Знайдіть у приспів’ ях слова- „родичі”.
                            (робота, роботящі, робить).
      -А які ще приспів’ я з цими словами чи зі словами , що з          ними „родичаються", ви знаєте?
Для нашого Федота не страшна робота.
Сьогоднішньої роботи на завтра не відкладай.
Очам страшно , а руки зроблять.
На дерево дивись, як родить , на людину - як робить.
Хто в роботі, той у турботі.

Додатковий матеріал: (Вірш)
Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них....
Професій в світі є чимало-
Сповна їх вистачить для всіх.

                  Слова : діти, дитинство, дітвора.
Учитель пропонує послухати вірші:
Чекає школа на дітей , їм двері розчиняє.
Тут повно знань нових, вістей,
Все на дітей чекає.
Вся відпочила дітвора ,
Набралася сил і міці.
Тепер же вчитися пор
В новому навчальному році.

 -Назвіть слова - „родичі" у віршах.
                -На які питання відповідають ці слова?
                -Як називається заклад в якому виховуються діти?
                - А як називається майданчик , на якому бавляться діти?

                 Можна запропонувати із словами : діти , дитинс­тво , дитячий, ввести в речення , використовуючи сюжетний малюнок на сторінці Букваря.
( На дитячому майданчику весело. Тут граються діти. Щасливе дитинство у наших дітей ).

                                       Слова : лікар, ліки, лікування.
Учитель пропонує загадку:

Всім відомий лікар....
Хворий , що у вас болить?
- А живіт. Передбачаю.
Що ж від цього ліки маю.
До хворих часто поспішаю,
Скриньку я чарівну маю.
Потрібні ліки припишу,
Усім в біді допоможу.

     -Знайдіть слова, які ,, рідняться “спільною частиною. Підійміть червоний кружечок , якщо почуєте слова з спі­льною частиною у вірші:
...Привабливіш було б
стать лікарем великим
і від усіх -усіх хвороб
знайти цілющі ліки.

-Доповніть цей ряд словами з такою ж частин­кою.
       ( Лікар , ліки , лікувати , лікарня , лікарські, лікар­няний ).



                                         Слова : Дуб, дубовий, дубові.
                                                                      ЗАГАДКА
Живе собі батько і тисячі синів має,
Всім шапки справляє, а собі не має.
                                                                                       Дуб. Жолуді.
              Учитель читає вірш. Учні самостійно виділяють сло­ва -,, родичі”:
На галявині виріс дуб,
І корою зашкаруб.
Розгорнув крислаті віти ,
А на них - дубові діти.
                      - Знайдіть слова -,, родичі’ , які відповідають даним звуковим схемам:
                       - Доповніть:
                             гай                                                     -дубовий
                             маленький                                      - дубочок
                             гриб, який росте під дубом       - піддубник

                       -Продовжіть римовий рядок:
                              Біля річечки в рядочки
                              Посадили ми -------------------------------(дубочки).        
                              Шелестять влітку -------------------------- (глисточки).
                              Восени ростуть    ---------------------------(грибочки).
                              Нехай же малі      ---------------------------(діточки).
                              Не ламають           -------------------------- (гілочки).
                               Потрібні дубу      -------------------------- (гілочки).
                               Щоб там скакали ------------------------ (білочки).         

                            Розповідь учителя про дуба.
Дуб належить до родини букових. До 80 років росте у ви­соту , а пізніше у товщину. Доживає до 400 -1000 років.

                                 Слова : риба, рибалити, рибалка.

Проводиться робота над виробленням в учнів розпізна­вати ребуси. Учитель пропонує прочитати ребуси і назвати слова:

 1. Мал. Риба + яка                                         (рибалка)
                 2.Мал. Риба + листок + квіти                      ( рибалити )
                 3. Мал. Риба + книга + клей                       ( рибний)
Учитель пропонує гру “ Спіймай рибку “:
Рибка плавала в водиці, рибці весело гулять,
 Рибко - рибко, витівнице, хочем ми тебе впіймать.
Рибка воду сколихала, хліба крихтику взяла,
Рибка хвостиком махнула, рибка хутко попливла.

             Слова : гори, гірський. Лис, лиси­чка, лисенятко, лисячий.
                             Бесіда:
- Куди йдуть туристи?
- Як називається дорога, яка веде в гори?
-Які гори є на Україні?
 


Під горою хвойний ліс.
За горою хитрий лис.
З боку лисяча нора,
В ній хитрюга не проста.
Від собак хова хвоста,
Як навідався в курник,
То ж від рзу півень зник.
-Діти, я називаю слова, а ви піднімайте червоні кру­жечки, коли почуєте слова “ родичі” до слова лис.
-Увага! (Учитель називає повільно і протяжно слова: лис, лисичка, лисенятко, лисячий, ліс, лисиця).
- Яке слово зайве?
-Згадайте казки, в яких зустрічались ці слова (“Котик і Півник”, “Колобок”, “Лисичка і Журавель”,” Хитра Лисич­ка”, “Вовк і Лисиця”).
 


Були в лисички дві дочки,
Такі красуні пишнохвості,
Щораз ходили залюбки,
Вони до когось в лісі в гості.
До добрих друзів лисенят,
До ведмежаток у барлозі,
Охоче йшли до зайченят,
І жабенят у верболозі.
Ніколи не робили зла.
В думках були відверті й щирі.
Ця дружба вічною була б,
Як би не треба було б їсти.
Одного разу зайченят.
Лисички почали кусати,
І з того дня ніхто з звірят,
Не захотів їх в дім пускати.

                   Слова : мама, мамонька, мамуся.
Учитель запитує в дітей : - Про кого цей вірш ?

Снилась мені ягідка, як мед солоденька ,
А то мене цілувала МАМУСЯ дорогенька.
Як добре нам жити і знати , і вірити , друзі, весь час,
 Що кращого слова, як МАМА немас у світі для нас.
Ще в колисці немовля , слово „ МАМА” вимовля.
Найдорожче в світі слово, так звучить у рідній мові.
МАТИ , МАТІНКО , МАТУСЯ, МАМО , МАМОНЬКО, МАМУСЯ,
називаю тебе я рідна ненечко моя!

- Знайдіть слова , які „ рідняться “ між собою спіль­ною частиною.

                       Слова: космос, космічний, космодром
              Учитель проводить роботу з віршами, насиченими виділеними словами. Пропонується уважно послухати, щоб відповісти на запитання.
Ти чуєш напружений голос Землі?
Сталево гримлять космодроми.
Ніколи планети в космічній імлі
Не чули такого ще грому.
                                                      П.Перебийніс
 Сюрчав цвіркун про те, що сталося.
І навівав на серце щем.
Зоря вечірня розгорталася
У космонвта над плечем.
                                                      А..Качан
- Знайдіть слова у віршах із спільною частинкою до слова космічний.
- Придумайте слово з цією ж частинкою, яке б відпо­відало поданій звуковій моделі: [- о - - о - ].( Космос).
- Складіть речення про космос ( В космос першим піднявся Юрій Гагарін)
         Слова .книжка, книжкова лікарня, книжний магазин, книжечка.
           Загадка
Не кущ, а з листочками
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а всіх навчає.
                          ( Книжка)
                                                        Прислів’я
                       Одна книга- тисячі людей навчає.
- А якщо маленька?   (Книжечка)
- Де продають книжки?   (Книжний магазин)
- Знайдіть слово, яке зріднило “родичі”
Книжкова поличка у нашому домі,
Вона невеличка, і твори знайомі.

                   Слова: автомобіль, автомобільний, автомобільчик.
                                                        Загадка
Я не їм вівса, ні сіна.
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжину,
Кого хоч наздожену.
                                                                    (Автомобіль)
-А як називається завод, де випускають автомобілі? (Автомобільний)

                                    Слова: хліб, хлібороб, хлібний.
                                                        Загадка
Хвалить його кожен,
Любить його кожен.
І дня ми прожити,
Без нього не можем.

- Як називають людей, які вирощують хліб? (Хлібороби )
- Як називається магазин в якому продають хліб? (хліб­ний)

- Впізнайте слова “ родичі ”, сплесніть в долоньки.
Хліб на рушнику
Ось він - хлібчик духовитий,
Ось він - теплий, мов налитий.
З хрустом шкірочки смачним,
Щедрим сонцем золотим.
-Складіть звукову схему слова хліб.

                  Слова: фарба, розфарбований , фа­рбувати.
Учитель під час розповіді готує дітей до проведення гри :
- Клоун Боба готувався до вистави. Ніс намалював чер­воний , щічки рожеві , комірець блакитний. Чим користу­вався клоун , готуючись до вистави ? (Фарбами ).
- Ці фарби Бобі подарував Барвінок.
                       В коробці з фарбами лежало лото і записка :
  Виклади слова. Знайди ту частину у них , за допомогою якої вони будуть ,, ріднитися “ зі словом «фарби».
-Діти , допоможіть клоуну відповісти на це запитання.












Виграє той, хто перший стягне слади і назве слова : роз­фарбований, фарбувати.
                           Слова : мило, мильний, милити
Загдка
Чим більше миється,
Тим менше стає
                                      (Мило)
Висковзаєш, як живе,
Та втримаю я тебе.
Білою піною піниться,
Бруд змивається не піниться.
                                                                                          (Мило)
Скоромовка
Мила мама Мілу милом,
Мама Мілу не домила.
Учитель пропонує дітям гру:
-Біг зайчик лісом. У його кошику лежали слова.Зайчик поспішив і спіткнувся. Кошик упав і слова розсипалися. Допоможіть йому їх зібрати.
(мило, мильний, милити )
- Поставте запитання до слів (Що?, Які?, Що робить? )
- Чи можна назвати їх “ родичами ” ?
                                       Слова: сосна, сосновий
- Кожна річ має свою історію. Ось послухайте, що розповів про стіл С.Маршак
Звідки стіл прийшов?
Ось зошит, книга. Бачу, знов За стіл сідєш ти.
Що це за стіл ? Звідкіль прийшов?
Ти б міг розповісти?
Приніс він пахощі сосни-
Із лісової глушини.
Це стіл - сосновий... стіл міцний-
Бере з лісів початок свій.

За змістом вірша проводиться бесіда з дітьми: - З якого дерева зроблений стіл? (3 сосни).
То як його інакше можна назвати ? (Сосновий ),
А як ви розумієте слово сосняк ? ( Територія лісу, заса­джена соснами).

                       Слова: гриб, грибний, грибник
Учитель проводить роботу над загадкою з метою виділити слово, до якого можна дібрати споріднені сло­ва , виконуючи пізнавальні завдання.


Загадка
Під дубочком народився,
Парасолькою накрився,
Може б , з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав. ( Гриб )

- Виділіть серед малюнків гриби і дайте їм назву: (малюнки грибів).
Назвіть слова за їх значенням, які можна “ поріднити” із словом гриби :
-людина, що збирає гриби (грибник).
- Дощ, після якого ростуть гриби (грибний ). СЛОВА ДЛЯ ДОВІДКИ ДО МАЛЮНКІВ: МАСЛЮКИ, КА­БАЧКИ, ПОМІДОРИ, ОПЕНЬКИ, СИРОЇЖКИ.

Слова: колос, колоски, колосок.

Учитель декламує вірш , учні уважно слухають. По мож­ливості вивчають його напам ять.
Жито в полі колоситься-
В кожній хаті буде паляниця.
Колоски пшениці дозрівають-   
Хліборобів в поле закликають.
Після опрацювання вірша проводиться робота над ребу­сом.
               -Прочитайте ребус і поясніть значення нового слова:
КОЛОС          
- Назвіть слова у віршику, в яких приховалося це сло­во (колоситься, колоски).
- Складіть речення за схемою:( Колоситься буйне жито ).
Де не глянь - колоски Гей , простори які!
Любо-мило землі:
Де не глянь-колоски Та всі в злоті-сріблі.
Де не глянь - колоски
Проти сонця блись-блись...
Лиш ген скраю ліски,
Ніби дим, простяглись.
                                                       П. Тичина


                                     Слова: калина, калинове, калиновий
На дошці малюнки дерев, кущів. Учитель підводить до самостійного пізнання дерев, кущів. Діти відгадують зага­дку:
 


У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
                                   (Калина).

- А як можна назвати чай, заварений калиною? (Калиновий).
- А гілочка з калини ? (калинова).
- Чи можна слова- відгадку “поріднити “ 3 іншими словами-відгадками? Чому? ( Це слова “родичі “, вони мають спільну частину калин -)

                      Слова.свята, святковий, святкувати.
Під керівництвом учителя діти виконують логічну вправу. Учитель просить одним словом : Новий рік, Восьме бере­зня, Пасха, Різдво, День Перемоги, День Конституції
(свята).
Після цього проводиться робота з додатковим матеріа­лом:
-У віршах є слова- “братики” до названого вами сло­ва СВЯТО. Відшукайте їх.
Чудовий бант, святковий бант  
Розквітнув на долоні,
Немов усміхнених троянд
Пелюстки червоні.
                            В. Скомаровський
Ми День Перемоги святкуємо щороку,
Бо Травень відкрив нам дорогу широку:
Лежить перед онуками сонячний шлях,
Дідами й датьками здобутий в боях.
                                        Н. Забіла
                                     (свята , святкуєм, святковий)
Проводиться бесіда зрозвитку усного зв язного мовлен­ня:
-Розкажіть, як святкують Новий рік (8 Березня, Пас-
ху...) в нашій країні, (в твоєму місті, родині, класі...)


                            
                             Слова: сливи, сливове, сливонька.
Учитель пропонує послухати віршик (читає повільно, виразно виділяючи інтонацією підкреслені слова).
Там де вересень в долині
З пензлем походив,
Стали сливи сині-сині.
Стільки ж бо тих слив!

А маленькі дитинчата
Вибігли в садок,
Простягають рученята –
Не дістать сливок.
                                  М . Чепурна  
За змістом проводиться бесіда про вміння виділяти та порівнювати .
               - Повторіть останнє слово з віршика (сливок).
               - Як інакше їх називає автор? (сливи).
       - Дайте відповіді на поставлені запитання одним сло­вом:
               - Як називається джем із слив; варення; компот? (джем, компот- сливовий, варення -сливове).
- Яка частинка “ріднить всі ці слова ? (слив )
Сливоньку якось навесні
Посадив я при вікні,
Дощик їй давав водичку,
Вітер гладив, як сестричку.

              Слова: молоко, молочний, молоковоз. Учитель дає завдання дітям :
- Розгляньте малюнки . До поданих слів додайте на­зви на позначення маленькихтварин, прахів , щоб можна було довідатись, хто є в кого:
корова   -     теля
коза        -     …….
курка      -     …….
качка      -     .……
свиня     -     …….
кінь         -     …….


-     Виберіть з пар слів ті, у яких є спільна частинка, яка їх ріднить (коза- козенятко, качка- каченятко, курка- курча­тко).
-      Послухайте загадку. Відгадавши її, ви довідаєтесь про той продукт харчування, який ми одержуємо від коро­ви.
Загадка
Біле, а не сніг, рідке, а не вода, солодке, а не цукор.
                                                                                                  (Молоко)
-      Згадайте російську народну казку "Гуси- лебеді”. Вздовж якої річки бігла , щоб визволити свого брата? (Молочної).
-      Як називається машина , яка возить молоко? (Мо­локовоз).
-      Придумайте речення, до складу яких увійдуть сло- ва-“родичі”.
(Тече молочна річечка з кисільними берегами. Му-му , молока кому? Молоковоз- це машина).
Додатковий матеріал;
-      Чим віддячують людям тварини за їхню турботу:
Гойда, гойда, гойдаша
Де кобила, там лоша.
А де кішка- кошеня,
Де собачка- цуценя,
Де вівця- мале ягня,
Де коза , там козеня,
Де корова, там теля,
Де свиня,там порося,
От і пісенька уся.
           Слова: коса, косарі, косити.
Діти самостійно за завданням учителя читають текст і виконують завдання:
-      Знайдіть у тексті двоє слів, які “родичаються” між собою (косарі, косили).
-      Із скоромовки доповніть ще одним словом “родину ” слів. (Коса).

Всі три слова введіть в одне речення за схемою:
ХТО?                   ЩО РОДИТЬ ?              ЧИМ?
Косарі                       косять                     косою.
Додатковий матеріал:

СКОРОМОВКА
Роса росила, коса косила.
 


                                  Слова: кіт, котик.
                                                                 Загадка
                                                  Має вуса, пишний хвіст,
І не гарну звичку:
Спершу добре він поїсть
Потім миє личко.           
                                  (Кіт).
Бесіда:
-Кого бачимо на малюнку з перев’язаною лапкою?
- Яку користь приносить котик?

Вивчіть скоромовку:
ОЙ ТИ, КОТЕ, КОТОЧОК
НЕ ХОДИ У САДОЧОК!  
 


Загадка- добавлянка
Хто з хвостиком і вушками,
В кого лапки з подушками?
Як ступа - ніхто не чує,
Тихо крадучись полює,
І маленькі сірі мишки,
Утікають геть від ………… (кішки).

                                         Слова: театр, театральний.
Учитель проводить з учнями дидактичну гру, наголошую­чи на тому, що у віршику,який зараз прочитає, заховалися слова-“родичі”, які залишили свої звукові моделі: - о о - -,-оо- - о = - о =.
Діти знаходять слова за звуковими моделями. Перемож­цем стане той , хто першим знайде ці слова :

Театральна гостина
Всі чекають з дня на день.
Всі будем ролі грати,
Бо готуємося до свята.
І в один чудовий час
Наш театр запросить вас.
                                                        (Театр, театральна).
Після гри доречно провести бесіду, яка сприятиме розви­тку усного мовлення.
-Діти, пригадайте , в який театр ви ходили з батьками, з класом ?
-Які вистави ви там бачили?
                           Слова: море, морський, моряк.
З метою поглиблення вміння користуватися прийомами синтезу для знаходження споріднених слів учитель ста­вить запитання:
 -Склади слова, в яких спільна частинка.
Р          М      О        Е
ИЬОМРКС Й
-Які іще слова з частинкою МОР- ви знаєте?
                                                                                    (Море, моряк).
Доречно запитати у дітей назви морів ; до слова м о р с ь кий дібрати слова, що означають назви предметів; запи­тати кого називають моряками.Такі запитання розширю­ють кругозір першокласника.
- Чорне море, Азовське море;
- Військово-службовці, які служать на морі;
- Морський шлях, порт.
               Слова: пташеня, пташки, пташиний.
Учитель читає дітям загадки і просить назвати слова- відгадки.
 


Що двічі родиться:вперше- гладеньке,
А вдруге - пухкеньке. (Пташеня).

- Малі пташенята, великі -....(пташки).
На дошці домівки : -Чиї це домівки? (пташині).
-Яка спільна частинка “ріднить” слова- відгадки? Учителеві доречно провести бесіду про зимуючих і перелітніх; свійських і диких; лісових і польових.
Мета: Виявити знання дітей, здобуті самостійним шляхом; розвиток усного зв язного та логічного мислення.
                                    Слова: сад, садили, садівник.
Проводиться гра “ Відшукай слова і побудуй речення”
- Клоун Боба одержав лист від Барвінка, в якому було лиш одне речення із “ слів-родичів”. Але Боба нічого не зрозумів, бо склади розсипалися. Знайдіть їх і допо­можіть клоуну відшукати слова і прочитати речення, яке написав Барвінок. Слова складайте за їх значенням:
1-ше - професія людей, які доглядають за садами
2-ге - дія, яку вмконівали люди йієї професії;
3-те- територія засаджена фруктовими деревами;
                    СА                                                                         СА
  ДІВ                             КИ                                      САД
                                                 ДИ                                   НИ               ЛИ
(Садівники садили сад).
         Додатковий матеріал
Віршик для запам’ятовування :
 


Юрасик любить працювати,
Він - юний садівник, юннат.
З юрбою малюків завзятих
За школою він садить сад.
            Скоромовка
Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити
 Саду ситом не полити.

                             Слова: квіти, квітникарі, квітник.
- Що порадила Даринка ? (-А посередині парку - квіти,- порадила Даринка.)
- Назвіть одним словом трав янисті рослини, які виса­джують на клумбах (квіти).
- Як називається ділянка землі, засіяна квітами ? (Квітник).


- Як називають людей, які займаються вирощуванням квітів? (Квітникарі).
-  Знайдіть ту спільну частинку у названих словах, яка їх “ріднить".(Ці слова ріднить частинка; квіт-).
Закінчити роботу за вказаною сторінкою можна прислів ям:” Ростуть наші діточки , мов весняні квіточки “.
                                         Слова: зима, зимовий, зимуючі
Можна запропонувати кілька загадок , відгадками до яких будуть споріднені слова.
                                                        Сніг на полях , лід на річках,
                                                        Хуга гуляє-коли це буває?
                                                                                                   (Взимку).
Хто наткав полотна
Аж від лісу до вікна?
І сміється, задається:
Ось така ширина/           (Зима)
-Як називають птахів , які залишаються на зиму? (Зимуючі)
-Назвіть ще слова з цією частинкою. (Зимовий, зи­мувати).
Скоромовка
Мороз Мороза водив за носа.

                              Слова: звірі, звіринець, звіренятко.
Під керівництвом учителя діти виконують логічну вправу. Розглянувши малюнки, виділяють в окрему групу звірів і птахів (Звірі: мавпеня, лев, слон; птахи: орел, лелека). Учитель проводить бесіду:
- Як називають людей, що ловлять звірів? (Звіролови).
- Де живуть звірі, коли потрапляють у міста? ( У звірин­цях, зоопарках).
- Які бувають за величиною звірі? ( Великі і маленькі ).
- Якщо великих можна назвати з в і р і , то маленьких? (Звіренята, звірята, звірки).
- Чи можна "породичати” слова звіролови, звіринець, звірки, звірі, звірята?
- Що ж їх ріднить? (Спільна частинка звір-).


                                          
                               Слова: річка, річечка.
Пропонується завдання на вміння добирати слова в риму. Учитель читає словосполучення і одне слово з другого словосполучення , діти в риму підставляють друге слово:
 Стоїть пічка - тече ... (річка)
 Казкова пічечка - голубенька ....(річечка)
За допомогою якої частинки “рідняться” названі вами сло­ва ? (річ-)
- Назвіть казку, в якій виступає річка як жива дійова особа. Учитель зачитує уривочок:
 Біжить молочна річечка- кисильні береги.
- Річечко, річечко, заховай мене.
- Покоштуй киселику з моїх берегів,тоді заховаю...
 


      Скоромовка
Тече річка невеличка
Поміж осокою
Взяло дівча нові відра
Пішло за водою.

Віршик для залам ятовування:
Хлюпоче синя річка,
Річечка-ріка:
Юрба нас невеличка, зате ж бо гомінка.
І співи тут, і крики , і радість тут і сміх,
Навколо, як музики, гурти пташок дзвінких.
Природа рідна-наче втіха,
То ж хай вона не знає лиха.

               Слова: дружба, дружити, дружний, дружно.

Для розвитку інтересу і вміння аналізувати матеріал , проводиться робота з приспів ями ( можна прослухати):
 Дерево міцне корінням, а людина дружбою.
Берись дружно - не буде сутужно.
Як будемо в дружбі жити - нас нікому не зломити.
Виберіть з прислів’їв слова зі спільною частинкою. (Дру­жбою, дружно, дружбі).

- Пригадайте ще приспів я про дружбу.
Де дружніші, там і сильніші.
Дружби дружбою шукають.
Не маєш друга - шукай, а маєш - тримай.
 Якщо буде час на уроці, то вчитель може згадати епізоди відомих дитячих казок, у яких розповідається про те, як допомогла дружба подолати труднощі.
(“Ріпка”, “Котигорошко” та ін.).
                                        Слова: білка, білчин, білочка.
Учитель читає загадку:
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає,
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка).

-Де ти .білочко, живеш?
-Що ти, білочко, гризеш?
-У зеленому ліску
 У дуплі, у соснячку
Я гризу горішки,
І гриби, і шишки.
- Знайдіть слова - “родичі”.
                                      Слова : город, городина.
Відгадування загадок на тему “Город”.
Сидить баба серед літа
 В сто сорочок одіта.
                                                        (Капуста)
Що то за голова ,
Що лиш зуби й борода.
                                                         ( Часник).
Не кінь, не віл, а прив язанний.
                                                         (Гарбуз)
Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі.
                                                           (Морква)
І печуть мене і варять,
І їдять мене, і хвалять, бо я добра.
                                                         (Картопля)

Кожній господині я у великій пригоді,
А хто мене роздягати візьметься, той слізьми заллється.
                                                                                        (Цибуля)
На городі вона пишні коси розплітає,
У зеленії хустинці золоті хова зернинки.
                                                           (Кукурудза)
Довгий, зелений
Добрий солений,
Добрий і сирий,
Хто він такий?                  (Огірок)
-  Як одним словом назвати ці овочі
                                                                         (Городина)
-  Де вона росте?
                             (На городі)
- Яка спільна частина?
                                        (город-)
                        Слова: ворона, воронячий, вороненятко.
                  Учитель читає вірша:
Де вороно-каркороно,ти була
 Що ти, вороно-каркороно принесла,
Покружляла покружляла у горі,
Горобців порозганяла у дворі,
Стріла півня розбишаку-пісняра
І чкурнула дреминіл із двора.
               Скоромовка
Ворона проворонила вороненят
Учні знаходять “слова-родичі"

                        Слова: голуб, голубник, голубиний 

Учитель пропонує синтетичну вправу: прочитайте слово, переставивши букви:
Б О Л У Г.    (Голуб- птах миру)
БУЛОГНИК (Житло для голубів )
Учні добирють самостійно ще “слова- родичі” і виділяють в них спільну частину.
                      Слова: сонце, сонечко, соняшник
Учитель пропонує відгадати дітям загадки
Всі його люблять, всі його чекають,
А хто подивиться, кожен скривиться.
(Сонце)
Іде лісом - шелестить,
Іде водою не плюскотить.
(Сонячне проміння) Який зайчик вовка не боїться.
(Сонячний)
Сонечко не само прийшло, воно свою меншу доньку- квітку-сонця привело. Хто це? - Це соняшник.
                           Слова: Лист, листоноша, листівка
Виконується вправа на вміння визначати професію люди­ни за відповідними предметами для знаходження слова, до якого добиратимуть споріднені.
- Людині якої професії належать ці речі ( газети, те­леграми, листи, листівки)
- А що розносить листоноша за адресами?
- Знайдіть серед названих вами слів “слова-родичі” (Лист, листоноша, листівка)
- Яка частинка їх ріднить?
                                                         (Лист)
               Назву якого предмета ще може означати слово лист?
( Назву листочків на деревах: Зеленим став лист на деревах. Назву паперу: Марічка взяла чистий лист паперу і почала писати лист братові).
                  Слова: будинок, будують, будів­ник, будівельний
Школярі під керівництвом вчителя вчать вірш напам ять
Будинок білий біля річки
 З балконами на кожен бік
 Будують брати і сестричка,
Бо в них і батько будівник
                                                             Н. Забіла
На матеріалі вірша виконують завдання: вибиріть з вірша слова, які родичаються (будинок, будують, будівник)
- Яка в них спільна частинка? Назвіть ще слова з цією частинкою будівельний,будівництво.
Можна запропонувати першокласникам і такий варіант вірша:
Будує дім мій брат Борис
Наш батько- бригадир бригади.
Коли б скоріше я підріс,
Щоб зміг будівлі будувати.
Ставиться запитання. Яким словом можна доповнити “сімейку слів-родичів”. (Будівлі)
                     Слова: гречка, гречаний, гречаник.
Учитель пропонує дітям буквені ребуси. Аналізуючи слова
         - назви предметів,
Учні відшукують нові слова, які будуть спорідненими.
          - Виділіть спільну частинку (греч-).
Малюнки: гриб, пень, свічка (гречка)
          голка,редиска,чайник, нитки,
          буква йот (гречаний)
          груша,меч, кавун, віник (гречаник)
                                  Слова: хор, хористи, хорове.
Пропонується завдання: - Послухайте віршик:
                                                   Хором співають малята у хорі,
                                                   Пісню далеко чути дзвінку.
           - Знайдіть у віршику слова, які “родичаються” зі сло­вом, захованим в ребусі.
            - Назвіть ці слова. Виберіть із слів- "родичів” те, яке має найменшу кількість звуків. Введіть його в речення. (Хор).
                                     (В нашій школі чудовий дитячий хор).
                  Слова для довідок до ребуса: гори, стіл.
                       Слова: колиска, колискова, колихати
Проводиться робота над віршем.
Вивчайте мову українську,
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
 Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську мову колискову.
 Учні відшукують слова -“родичі”, які с “Колиско­вій пісеньці ”.
Аналогічна проводиться робота зі словами: сон, сонний. Учням пропонується відгадати загадку:
“Що можна бачити з заплющеними очима?” (Сон).
     - До знайденого слова додайте буквосполучення букв і прочитайте нове
слово-“родич” (Сон + ний = Сонний).
   - Як можна назвати ці слова? Доведіть.
(Ці слова “рідні ”, бо їх “ріднить” частинка сон-)
- Прочитайте на стор. 97 (у Букварі) “Колискову пі­сеньку”. Як ви розумієте вирази: ходить сон, пита сон? Поясніть.

                   Слова : яблунька, яблучний, яблуне­вий., яблуко.

Учні відгадують загадку :” У саду росте, на ній плоди є ”. (Яблуня).
Учитель читає вірш , учні відшукують слова -“родичі”:
Яблунька, яблунька в нашім саду,
Радо до яблуньки радо іду!
Пахне, квітує яблунька мила,
Я ж тебе, яблунько, тут посадила.

                        . Слова: капітан, капітанський.
Дітям пропонується розгадати кросворд, вписавши слова за їх значеням:
-  Як називають командира морського корабля?
- Морський корабель.
- Мостик , на якому стоїть капітан корабля.
- Що вказує дорогу кораблю вночі?
Знайдіть слова, які “ родичаються .”
Складіть речення з відгаданими словами за схемою і запитаннями:
Хто? Що робить ? На якому ? мостику
(Капітан стоїть на капіианському мостику)






 Слова для довідок до кросворду:
1), Капітан. 2). Теплохід. 3). Капітанський. 4). Маяк.



















                        Слова: жито, житній, житечко.

Робота над скоромовкою
Добра була нива !
100 кіп жита вродила,
100 кіп снопочок,
Мені на віночок.

Далі проводиться робота над віршем:
Котилося житечко в снопочок
Звивали дівчата віночок,
Звили його кругленьким
Несли його легенько.

Для розвитку зв’язного мовлення учитель проводить бе­сіду , спрямовану
на вміння узагальнювати споріднені слова.

                    Слова: журавель,журавлиний, жу­равлик.
                                                             Загадки
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів- обід приніс.
Смачних жабенят
 Для своїх малят.
(Журавель).
Який ключ до неба добирається?
(Журавлиний).
Учитель читає вірш:
Журавлі курличуть,
Забирають літо,
І несуть з собою у чужі краї.
Не спішіть журавлики,
Гляньте - недогріте
Залишилось поле
В рідній стороні.
Розповідь учителя про журавля:
- У народі кажуть: "Ліпше синиця в жмені, ніж жура­вель в неьбі”.Журавель любить висоту і той, хто хоч раз спостерігав його політ, надовго збереже в пам*яті вели­чний помах крил, виструнчену шию, довгі випростані но­ги. Голос у журавля лункий- його чути на відстані 1-2 км. Журавлі вдалі танцюристи. Під час “шлюбних” ігр, пташ­ки збираються колом, деколи- у два ряди.В центрі кілька птахів підстрибують то на одній то на двох ногах відразу ж. Літають ключем - кажуть ще клином....Це незабутнє враження.
                      Слова: Шишка, шишкар.
Для розвитку пізнавальної активності учням можна за­пропонувати таке завдання на виділення споріднених слів:
- Серед поданих предметів знайдіть слова, які можна “поріднити”. Виділіть у них спільну частинку:
Малюнки : ШИШКИ, ШИШКАР, ШПАК, ШПАКІВНЯ Доречно з дітьми вивчити скоромовки для вироблення вміння артикулювати . звук -ш-:


Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню:
- Ти не вмієш так, як я,
Я не вмію так, як ти.
Шишки шишкар розбиває,
Швидко їжу здобуває.

                           Загадки
Всі птахи , як птахи,
А ці - диваки.
Мають дзьоб, як два гачки.
І виводять молодняк - серед зими

У садочку понад тином,
Я зробив йому хатину,
Він навколо лбдивився,
Заспівав і оселився.
                                   ВІРШ
Прилетіли шпаки,
Дорогі співаки,
Прилетіли весну зустрічати,
У шпаківнях нових
Скоро будуть в них
 Жовтороті малі шпаченята.
 


                               Слова : сніг, сніжок, сніжинка.
Учитель пропонує дітям віршик , наголошуючи слова
 Ще хвилина , і, як в казці,
Враз розсипались квітки ,
І за вітром над снігами
 Полетіли снігурі.
                                              О. Олесь
- Як ви гадаєте, чому птахи дістали таку назву ?
( Бо ці птахи прилітають до нас коли випадає сніг. Вони не бояться холоду).

-  З яким словом із віршика “ рідниться " це слово ? Чому ? ( “рід-миться “ зі словом снігами, бо має спільну частинку сніг-).
- Чи є у віршику В. Орлова слова , які можна “ порідни­ти “ зі словами снігурі, сніг?
На нашім подвір ’ ї,
Напевно, вже звик
Стояти самотньо
Дідок - сніговик.

- Якими ще словами можна доповнити ряд названих слів?
Учитель читає загадки , вірші.Учні доповнють словами - “родичами”.
     Загадки
 Впаде з неба не розіб’ється,
Впаде у воду- розпливеться.
Взимку - горою , а влітку водою.
Біле, як сорочка , пухнасте , як квочка,
Крил не має гарно літає.

- Діти , ви любите дива ? Я вас запрошую в гості до бабусі Зими.

Гляньте , тихо сніг - сніжок летить,
І невтомно землю накриває.
Ще було все чорне , а за мить
Чорного ніде не має.

- Що із снігу можна зробити ?

Я великий сніговик перед вами враз ожив.
 Бо холодна вже зима і тепла уже нема.
А білесенький сніжок ліс засипав і лужок.
Сніжок під сонцем діамантами блищить,
Така краса і в казці не присниться
Набігла хмарка, знову сніг летить.
А сонце вийде - сніг весь заіскриться!



                        Слова : Київ, київський ; Україна , український.
Для виділення групи споріднених слів учитель , узагаль­нюючи знання за матеріалом, вміщеним на даних сторін­ках , може провести бесіду з використанням додаткового матеріалу . Наприклад , зачитує вірші , виділяє логічним наголосом слово , до якого потрібно дібрати споріднені (слова- “ родичі “).
Їдуть - їдуть поїзди
До столиці трудової,
В славне місто - Київ- град,
Що цвіте , мов пишний сад.
- Яке місто названо трудовою столицею ? ( Київ ).
- А як можна назвати одним словом усі вулиці, парки, стадіони, які є
в місті Києві ? (Київські).
- Як називається держава, столицею якої є місто Київ ? (Україна).
- А людей, що проживають в цій державі , як ми нази­ваємо ? (Українцями).

Учитель на дошці записує слова групами , відразу, як тільки діти дали відповідь на запитання :
       Київ                                                    Україна
Київськими                                          українцями
Після такої бесіди можна запропонувати школярам у за­писаних словах виділити частину, яка “ ріднить ”, а потім у віршах знайти і доповнити словами, які можна порідни­ти.

Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну , чарівну ,
Прекрасну , милу і чудову ,
Як материнську пісню колискову.

Красивий, щедрий, рідний край,
І мова наша солов’на
 Люби , шануй , оберігай ,
Усе що зветься – Україна.
Я – маленька українка




Ходжу в 1-й клас
За селом біжить стежинка,
І манить мене повсякчас.

Я українське все люблю
І ніжну пісню солов’їну.
Гнучку вербу і ту калину,
Що у долині розцвіла.

                                   Слова : цирк, цирковий, циркач.
Під керівництвом учителя школярі читають ребуси , по­глиблюють вміння користуватися прийомами синтезу для знаходження слів “родичів”.
Слова для довідок до ребусів :
1.       Нарцис, буква Р, качка (циркач).
2.       Цибуля, буква Р, підкови, лінійка (цирковий). Учитель дає завдання : у відгаданих словах знайти при­ховане слово , яке їх “ ріднить " ( цирк).
                                Слова : вода, водоймище, води­чка, водяний.
Учитель пропонує загадку:
Відомо звідки рідина,
Усяк її вживає ,
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває.
Бува, як скло,
Крихка , тверда -
Звичайно , підкажіть……… ( вода ).
Для визначення групи споріднених слів проводиться ро­бота над виявленням лексики за її значенням :
- Назвіть слова за їх значенням : Прозора, безбарвна рідина , якою люди щоранку вмиваються.(Вода).Росли­ни,які ростуть у воді.(Водорості) .             Штучне або приро­дне заглиблення у землі, заповнене водою. (водоймище ).
Доповніть цей ряд словами, які прочитаєте , розгадавши ребуси :


Слова для довідок до ребусів:
В букві О вписано букву Д, пряник ( ВОДЯНИК).
В букві О вписано склад ДО , сапа , буква Д ( ВОДО- ПАД).
                                                           Скоромовка
Природа рідна - наша втіха,
То ж хай вона не знає лиха.

                       Слова : праця, працювати, пра­цьовитий.
Учитель проводить роботу з прислів’ями за завданням:
-У прослуханих прислів’ях знайдіть слова – «родичі»
·         Маленька праця краща за велике безділля.
·         Працьовиті руки гори вернуть.
·         Бджола мала , а й та працює.
·         Праця будує - а лінь марнує.

Учитель читає вірш: “ Помагай ”
Через поле , через гай ходить хлопчик Помагай.
Бачить хлопчик садять сад,- він поміг кінчити ряд.
Рій із пасіки пішов,- Помагай роя знайшов.
Обходивши луг і ліс, він його в село приніс.
За селом копали став ,- Помагай візок дістав.
Цілий день возив пісок, аж вищав його візок.
Помагая у труді знають літні й молоді.
Ось і ти часу не гай - будь, як хлопчик Помагай !

- Який був Помагай ? ( Працьовитий).

- Розгляньте малюнки і підберіть прислів’я які най­більш підходять до них.

              Слова : писати , письменник , писемний, письменний.

Учитель проводить роботу з прислів’ям :
-Послухайте прислів'я :
Письменний бачить поночі більше , ніж неписьменний вдень.
Писати - не язиком чесати.
- Як ви розумієте перше прислів’я ?


-Знайдіть у прислів’ях слова , які „ родичаються Визначте у них спільну частинку. ( Письменний , непи­сьменний , писати ).
-Назвіть слово з цією частинкою за його значенням : професія людини ,
яка пише художні твори ( письменник).
-Яких дитячих письменників ви знаєте ?
-Назвіть їх прізвища .

                  Слова : мороз , морозний , мо­розиво.
                          - Відгадайте загадки :
Ходить , бродить , мандрує ,
Мости з льоду будує ,
Старий він , сивий він ,
А борода зволокін.
                                   ( Мороз).
Якої солодкої страви не було б без морозу ?
                                                                                 (Морозива).
Як можна назвати день , коли надворі сильний мороз ?
                                                                                    ( Морозний ).
-Серед відгадок знайдіть слово , яке „ ріднить “ їх . Дове­діть свою думку. ( Мороз ).
Складіть з ним речення за схемою і прочи­тайте з відповідною інтонацією :
Мороз_________  лід _____    _____     .?!
                (Мороз скував лід на річках)

                 Слова : Батьківщина, батьки, батьківський.

Під керівництвом учителя вивчаємо уривок з вірша А. Ко- стецького ,, Батьківщина
Знаєш , що таке Батьківщина ?
Батьківщина - це ліс осінній ,
Це домівка твоя і школа ,
Це гаряче сонячне коло.
 Батьківщина - це труд і свято ,
 Батьківщина - це мама й тато.

-Як називаємо дім , вякому ти народився і виріс ?
(Батьківський).
- А як ви розумієте слово батьківщина ?
-А якщо батьківщини всіх людей об’ єднати , то яким словом можна їх назвати ? (Батьківщина ).
- Яка частина „ ріднить “ названі слова ? (батьк-). Назвіть ще слова , якими можна доповнити цей ряд (ба­тько , батьки; Батьки - найрідніші люди в світі).

                                Слова : рік, річний, річниця.
Учитель проводить вправу на логічне мислення :
- Яким одним словом можна замінити слова : весна , літо , осінь, зима? ( Рік).
-Розгадайте слова в ході читання ребусів :
1.( річний )           2.(річниця)
(Слова для довідок:
1) ріг , човен ИЙ; 2) ручка , спідниця ).
- Чи можна їх ,, поріднити “ з словом рік ? Доведіть.
- Яке зі знайдених слів відповідає складовій моделі ? (Річниця )





- Введіть дане слово в речення .

                  Слова: писати, письменник, пи­семний, письменний.

-Назвіть професію людини, яка пише художні твори. (Письменник).
Далі учитель проводить роботу з прислів’ями:
“Письменний бачить поночі більше, ніж неписемний вдень”.
“Писати - не язиком чесати”.
- Знайдіть у прислів’ях слова , які “родичаються Визначте в них спільну частинку (Письменний, непись­менний, писати).
- Яких дитячих письменників ви знаєте? Назвіть їх прі­звища.



              Слова : дзвоник , дзвінкий , дзвонити, дзвони.
Учитель пропонує завдання пізнавального характеру :
-Назвіть квітку , назва якої може скликати уч­нів на урок:
-Доведіть правильність своєї думки.





                                                                                           
                                                                                           
                                                                                           дзвонить
Дзвоник
                                                                                            росте


                    -Відгадайте загадку :
Крикнув віл на сто сіл ,
Його не видати , а голос чувати.
(Дзвін).
-Чи ,, рідниться “ відгадка зі словом дзвоник?
-Поясніть значення слів. Дзвоник:
а) ударний сигнальний інструмент;
б) трав’яниста рослина з голубенькими і ліловими квіточками.
Дзвін - звук , утворений дією за допомогою такого предмета , як дзвоник.

               Слова:    джерело, джерельце,джерельна.
Учитель читає вірш .
 Учні доповнюють словом:
З-під землі біжить водичка,
Але це не озерце.
Не струмочок, і не річка
А цілюще  (джерельце ).
У віршику на стор.130- 131 знайдіть два слова, які “рід­няться” між собою, і побудуйте їх звукові моделі:
Джерельце          -      -о – о = -о
Джерельна          -      -о – о = - о
Назвіть слово “родич” , яке ріднить і відповідає поданій звуковій схемі - о - о - о (джерело ).
                       Слова : народна, народна.
Як ми називаємо такі вислови :
- Без верби та калини нема України.
- Землю сонце прикрашає, а людину - праця.
- Живе - летить, а вмре - біжить. (Сніг ).
- Літом одягається, а на зиму одежі цурається.
(Дерево).
(Це прислів’я і загадки).
-          Чому прислів’я, загадки і казки називають народною творчістю?
( Творчість не окремої людини, а народу ).
-          Знайдіть у своїй відповіді слова, які “родичаються ”. Доведіть.
(Народ, народна).
-           Які народні казки ви знаєте? Пригадайте їх назви і дійові особи.




Немає коментарів:

Дописати коментар