природознавство

Я і Україна   1 клас
Тема: Якою буває вода. Що вода може.
Мета: дати учням уявлення про властивості води ( прозора рідина, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини), про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний ), розвивати дослідницький підхід, активне пізнавальне ставлення до природи; виховувати бережливе ставлення до води, сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
Обладнання: склянки з водою, лимон, презентація»Вода»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід  уроку
І. Організація учнів до уроку. !        
Встаньте,дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько
Посміхніться всім довкола
Небу,сонцю,добрим людям
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
!
ІІ. Хвилинка спостережень.              Слайд

-         Як завжди, розпочнемо наш урок з хвилинки спостережень. (повідомлення синоптичного бюро)
-         Яка зараз пора року?
-         Який місяць?
-         Що ви можете сказати про стан неба?
-         Чи є надворі вітер?
-         Який він, теплий чи холодний?
-         Чи є опади і які?
-         Що цікавого,незвичайного помітили, йдучи до школи?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.   Слайди
-         Які свята ми святкуємо зимою?
-         Давайте пригадаємо, якою була цьогорічна зима, які свята вона принесла., чим запам`яталася. (перегляд слайдів під супровід вірша )            
-              
Зима вкриває льодом води
Усіх ставків, озер та рік,
Під сніг ховає в полі сходи,
Щоб лютий холод їх не пік;
Велить, щоб віхоли гуділи,
Хилили все живе до сну…
І все спочине… І зраділо
Зустріне дівчинку – Весну!
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
-         Сьогодні на уроці ми зробимо ще один крок в країну природи, в країну чудову, яка відкриває для нас щось невідоме.а що саме, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

Відома здавна рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
 Крихка, тверда,
Звичайна.., підкажіть… (Вода )
-         Так, діти, це вода.
-         А які асоціації у вас виникають зі словом вода? (створення асоціативного куща).
-         Я впевнена, що наприкінці уроку у вас буде набагато більше знань про воду.
Адже, сьогодні на уроці ми дізнаємось про те, де на Землі зустрічається вода, у яких станах вона перебуває, які властивості має вода – рідина, здійснимо казкову подорож. А допоможе нам в цьому…здогадались? Так, це  Крапелька води.


V. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.

-         До якої природи, живої чи неживої, ми віднесемо воду? Чому?
-         Крапельці води дуже цікаво, а де ж в природі зустрічається вода?   Слайд               
 -  Пригадайте з чого ви розпочинає те свій день?
 -  Чи зможете ви обійтись без  води? Чому?
-         Уявіть, що вся вода на Землі зникне. Що трапиться?

Розповідь вчителя.
     Багатьом здається, що вони добре знають воду. Адже всі ми кожен день вмиваємось, п`ємо її, бачимо, як іде дощ, тече річка. Але, виявляється, все не так просто в природі. В ній ще багато таємниць
Слайд
-         Ось перша – чи впізнали ви , що на зображенні? (вигляд Землі з космосу)
Який колір переважає? Чому?
- Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою», адже більше половини земної поверхні займає вода. Ви бачите, наскільки більше води на нашій планеті, але вода буває різна – питна, або прісна і солона, непридатна для пиття.  Питної води не так вже й багато, і люди всіх країн дуже схвильовані тим, що не скрізь її вдосталь.  
-          Я вам  відкрию ще одну таємницю -  виявляється, вода займає і більше половини людського організму. Давайте переконаємось в цьому. (вчитель ріже лимон)
-         Що ви відчули? ( виділяється слина )
-         Пригадайте, що відбувається, коли мама ріже цибулю? ( течуть сльози )
-          А в спекотний літній день ви побігали і…так, спітніли.
-          
VІ. Бесіда з елементами розповіді про три стани води.
-         А зараз давайте повернемось до нашої загадки і спробуємо зробити висновки -  в яких же станах перебуває вода в природі. Слайд
-         Прочитайте виділені слова.
-         Чому і сніжинку, і хмаринку ми назвали водою?
-         А ось і третя таємниця – вода – це сама дивовижна речовина на нашій планеті, тому, що тільки вона може перебувати в трьох станах.
-         Слайд
Дидактична гра «Впізнай стани води».
VІІ. Фізкультхвилинка   Слайд 

VІІІ.Дидактична гра «Подорож з краплинками води» з використанням таблиці «Кругообіг води в природі».          
-          А зараз на хвилинку уявіть себе крапельками води – блискучими, прозорими, схожими на нашу Крапельку води. Хочете помандрувати?    
У синьому морі плескалися краплинки води. Пригріло ясне Сонечко, і краплинки випірнули на поверхню погрітися. Але раптом вони стали легкими-легкими і піднялися вгору.
- Що сталося з краплинками? (Вони перейшли з рідкого стану в газоподібний, перетворилися на водяну пару).
Краплинкам сподобалося бути легкими і літати. Вони піднімались все вище і вище і утворили хмари. Та тісно було на хмарках краплинкам, бо вони знову стали важкими і впали на Землю.
-         Чому ж краплинки стали важкими? (Вони перейшли з газоподібного стану в рідкий. Адже при ожолодженні пара перетворюється на воду або сніг.)
З дощем чи снігом повернулися назад і наші краплинки. Але на ньому їхня подорож  і пригоди не закінчилися. Вигляне Сонечко, і вони знову помандрують.
- Отже, вода у природі постійно рухається, мандрує. З поверхні Землі і повітря, а звідти назад на Землю.
- Переміщення води у природі і перехід її з одного стану в інший називається кругообігом води.

ІХ. Практична робота «Властивості води-рідини» Слайд
-          А зараз ми відправимось до лабораторії Крапельки води, де на основі спостережень та дослідів виведемо властивості води – рідини.
Дослід 1
-         Спробуйте взяти в руку камінь, а тепер воду.
-         Чому не змогли цього зробити? (Вода потече, розіллється. Перша властивість -  вода текуча.)
Дослід 2
-         Передайте склянку з водою один одному і понюхайте воду. Чи має вона запах? ( Ні. Друга властивість - немає  запаху)

Дослід 3
-         У склянки з водою і молоком опустіть ложку. В якій склянці її добре видно? ( Третя властивість – вода прозора)
Дослід 4
-          Спробуйте налити воду на скло. Що трапилось?
-         Налийте воду у різні за формою мензурки. Що можете сказати? Чи має вода форму? (Четверта властивість – немає форми, набирає форму посудини.)
      Дослід 5
-         Підніміть склянку з водою і подивіться, чи має вода колір? ( П`ята властивість – вода безбарвна).

Х. Осмислення та закріплення нового матеріалу.
Робота в групах. Гра «Хрестики –нулики».               .

Гра «Закінчи прислів`я”

  Щоб спрагу вгасити,                                      там травиця росте
 Без води й.                                                         треба води попити.
  Куди водиця тече,                                          каші не звариш

 Турнір Всезнайок
- А зараз Крапелька вам пропонує відпочити і перевірити свою ерудованість. Дайте відповіді на питання.
- Ім’я королеви, яка живе в країні снігів … (Снігова)
- Казкова вода, яка все оживлює? (Жива)
- На кого хотів бути схожим Вінні-Пух? (На хмарку)
- Звідкіля нелегко було тягнути бегемота? ( З болота)
- Куди вмерз вовчий хвіст? (В ополонку)
- Яким стане білий заєць, якщо його скупати в Жовтому морі? (Мокрим)
- Які ідуть опади, коли у погоди погіршився настрій? (Дощ)
 Підсумок уроку.
-         Які таємниці води відкрили для себе на уроці?
-         Що сподобалось робити? Які завдання були найцікавішими?


Немає коментарів:

Дописати коментар